Hrvatska
narodna nošnja derventskoga kraja, prema klasifikaciji koju prave etnolozi,
spada u narodnu nošnju tzv. pravih
Posavaca, za razliku od one brđanske,
koja je karakteristična za područje od Johovca prema Tesliću. Počev od sela
Komarice, Johovca, Plehana, pa preko Dervente do Save - oko Bosankoga Broda i Šamca (dakle: s
lijeve strane rijeke Bosne) - rasprostire se jedna nošnja, nešto drugačija od
one u Brđana, mada obje ove nošnje pripadaju jednom tipu.
Iako
kraj oko Dervente nije sasvim ravan već brežuljkast, osobito južni dio, nošnja
iz tih sela ne razlikuje se ni u čemu od ravne doline oko Broda, koju pak narod
oko Dervente smatra pravom Posavinom, a sebe ubraja u Brđe. Ali kako se njihova
nošnja ne razlikuje od prave posavske, po tome ih se ubroja u prave Posavce.
Ovakva
muška i ženska nošnja prostirala se sve do Save kod Bos. Broda, u selima Donje
Kolibe, Sijekovac, Žeravac itd. Sela, pak, istočno od Broda uza Savu, sve do
Bos. Šamca i oko Odžaka, imaju u svojoj starinskoj nošnji većih sličnosti s
onom na desnoj strani Bosne.
Hrvatska
narodna nošnja u ovom dijelu Posavine sačuvala se u svakodnevnoj upotrebi do
drugog svjetskog rata; nakon toga ostala je u uporabi samo kod žena, dok su se
muškarci počeli oblačiti građanski. Danas nošnju oblače uglavnom samo članovi
folklornih skupina, a pravi se od tvorničkih materijala te se sve više i
izgledom udaljava od one starinske originalne nošnje.
Da
bismo barem u bilješkama sačuvali uspomenu na starinsku hrvatsku narodnu nošnju
derventskoga kraja, polužili smo se dijelom adaptiranoga teksta znanstvenog
rada gđe. Zorislave Čulić Narodna nošnja
u Posavini, objavljenoga u Glasniku
Zemaljskog muzeja iz Sarajeva godine 1957.
ŽENSKA NARODNA NOŠNJA
Nekada
je hrvatska starinska ženska nošnja bila potpuno jednaka i oko Dervente i oko
Broda do Šamca. Današnja nošnja ostala je samo oko Dervente najbliža onoj
starinskoj, dok su sela oko Broda i Šamca na lijevoj i na desnoj strani Bosne
uza Savu pomalo primala način oblačenja iz susjednlh posavskih krajeva
Hrvatske.
Da
bi se stekao barem površan uvid u osebujnost ženske narodne nošnje, potrebno se
zaustaviti na svakome pojedinome dijelu nošnje:
Košulja
Tkanica
Pregača
Čerma,
gunj, zagarija
Čarape
i obuća
Krpice,
krpe i marame
Košulja
Glavni
i najkićeniji dio ženske nošnje, kao i drugdje, jest košulja. Ona se izrađivala
od različitog materijala: lana, konoplje, pamuka. Košulja za svaki dan šila se
obično od čistog lanenog platna, govorilo se: lan po lanu. Osim takvih, nosile su se i one od miješanog platna
(lan i pamuk).
Platno
se šaralo već u tkanju u vidu raznih pruga, kvadratića i sl. Ako su se tkale
poprečne uske pruge, to je strikulja,
a na uzdužne — šarena pređa. Od čistog pamuka može biti
pamučna strikulja, jedeklija (vrsta uzvođa) i bor (na okanca
ili kvadratiće). Jedeklija i bor bilo je najlepše tkanje i istodobno najteže.
Pamuk se mogao protkati svilom, pa je to onda bila svilanica.
Košulja
je još nosila naziv i po vezu koji se na njoj izvodi, te je bila: vezenka, jumačenka, mrka i crvena sa načinom, a ako je bila od
kupovnog platna (što je u novije vrijeme gotovo isključivo u upotrebi), to je šifunjača. Prije nego se sašije, platno
se bojilo u jakom rastvoru plavila za rublje, tako da je košulja imala plavu
boju.
Veza
i ukrasa na košulji ima mnogo, naročito kod djevojaka i mladih žena. Najviše
se cijenilo jumačenje, tj. izvođenje
šara utkivanjem na dasku, od
raznobojnog pamuka ili svile. Ovakva košulja zove se jumačenka. Može se za šaranje uzeti i samo jedna boja, crvena ili
crna, i onda se košulja zove crvena ili
mrka jumačenka. Pored utkivanja, šare su se vezle i rukom, i to je bila vezenka. Šare su geometrijski stilizirane,
vegetabilne (biljke,cvjetovi) ili pak životinjske: konjak, lozani, čakmak, cvijo, grančica, žabica i sl.
Način
je također jedna vrsta utkivanja šara pamukom u boji, samo što je površina šare
više čupava, dok je kod jumačenja glatka.
Šare
na košulji izvode se uvijek uz rub rukava, niz skute pozadi, na jaki i prsima i po dnu košulje. Pored
veza rukom rađenog, u novije vrijeme našivaju se kupovne vrpce i čipke raznog
oblika. Po samom rubu skuta i rukava radi se čipka od pamučnog konca tzv. marvič, i to iglom heklaricom ili marvičlijom,
kako su je zvali.
Razrez
na prsima, koji seže sve do struka, sastavi se do određene visine spletom ili rašivom od pamučnog konca. Razlika između spleta i rašiva je u tome
što se prvi radi iglom heklaricom, a
drugi šivaćom iglom. Ovakav rašiv
može se izradili i na rukavima umjesto veza. Obično se onda ispod njega
podmetne crveno platno, da bi šare na rašivu došle više do izraza. Šare na
marviču, spletu i rašivu mogu također biti različite. Tako imaju: marvič borani, srcaš, kera po kera; a rašiv
i splet: dimit, sklopac, lozani, repašić, klopo itd.
Kroj košulje takav je da su bogato
nabrane oko vrata i u struku pozadi.
Kad
se žena ruši, tj. kad je u žalosti za nekim
pokojnim iz rodbine, nosi potpuno bijelu košulju, bez
marviča i veza, ne plavi je nimalo. U
novije vrijeme nosila se u žalosti košulja od
kupovnog platna amerikana, koje su
zavali šuško.
Tkanica
Košulja
se opasuje tkanicom, uskim pojasom svetlijih boja, najviše crvene, bijele i vešplave. Kako joj samo ime govori,
tkanica se tka od obojene vune i pri tkanju šara različitim načinima: boranim, na sklopice (rombične) ili na
rebarca (zupčaste).
Pregača
Po
košulji se opasuje
pregača od vune u boji, tkana djagonalno. Pregača može biti tkana i samo na
uzdužne pruge; tada je zovu jednim krajem
tkana. Obično je nose starije žene u žalosti. Ako se tka još i sa poprečnim
prugama preko uzdužnih, to je pritkivana
pregača.
Pri
dnu se pregača šara, odnosno jumači
obično kupovnom vunicom raznih boja, najviše crvenom. Šare su iste kao i na
košulji. Ispod jumaka na pregači
prišije se opletena traka od crvene vune, vezena bijelim bopcima. To je splet na pregači.
Okolo
se ukrasi potkićem s dugim vunenim
resama. Pregača se opaše i njen desni ili ljevi kraj podigne i zadjene za
tkanicu.
Rušna
pregača, tj. za žalost, zove se još i bijela
iako je od tamnijih boja, ali bez ikakvih šara.
Djevojke
i mlade žene protkivaju svoje pregače i srmom.
Poslije
drugog svjetskog rata sve više ulazi u upotrebu i kupovni tvornički materijal.
Tako su se pojavile kecelje od crnoga glota.
Drugi materijal za kecelju se nije upotrebljavao. Ovo se nosilo uglavnom radnim
danom, dok se blagdanom nosila starinska nošnja. Kasnije je kecelja prevladala
i kao nedjeljno ruho, a pregača samo u svečanim prilikama. Danas se u nastupima
folklornih skupina koristi uglavnom samo pregača.
Čerma, gunj i zagarija
Preko
košulje i devojke i žene oblače čermu
od crnog ili bijelog sukna. To je sukneni kaput ili ogrtač dug do koljena, bez
rukava, sprijeda otvoren, bez dugmadi.
Bijela
čerma bila je vrlo rijetka i imale su je samo bogatije žene. Ona se krojila od
kupovnog šajaka i bila je kroja kao i
crna, samo se ukrašavala oko vrata izrezanom crnom čohom. Crna čerma je od
domaćeg valjanog sukna, bez ikakvih ukrasa i veza .
Zimi
se preko svega nosio ogrtač gunj,
nešto duži od čerme, od crnoga valjanog sukna, dugih rukava, također bez veza.
Za
svečane prilike mlade osobe nosile su vrlo nakićeni gunj, tzv. zagariju, od bugarskog sukna. Zagarija je vezena srmenim i crnim gajtanom, zehom
i šljokicama. Veoma su se cijenile i nije
ih imala svaka devojka ili žena, već samo imućnije. Danas se mogu doista
rijetko vidjeti.
U
novije vrijeme poprimljen je kod žena običaj nošenja šarenog kožnog jeleka,
obrubljena krznom. Žene su ga nosile zimi umjesto čerme ili ispod nje. Kožušak je bio našaran šljokicama,
ogledalicima i ukrasima izrezanim od kože različitih boja. Običaj je preuzet iz
prekosavskih krajeva, odakle su kožušci i nabavljani.
Čarape
i obuća
Na nogama su i žene i djevojke nosile
čarape od raznobojne vune, s cvjetnim šarama. Čarape su bile ponekad ukrašene i
perlama (bopcima). Rušne čarape bile su tamnijih
boja. Pletu se na pet igala. Odavno su rijetko u upotrebi.
Obuća
se sastojala od opanaka raznih oblika. Najstariji su putravci od sirove kože, zatim tokaši
i kljunaši. Prve su izrađivali
majstori u Derventi od žute i crvene kože, iz
jednog komada, s kapcima, izrezani na svjećice.
Kljunaši su bili kao srbijanski, s
kljunom navrh prstiju, a donošeni su iz od Doboja i Tuzle. Pored ovih, nošeni
su i slavonski opanci, od crne kože, s dubokim kapcima, a kupovani su u
Slavonskom Brodu. Ovakvi se odavno ne mogu naći u kombinaciji narodne nošnje. Neko vrijeme su nošeni i gumeni opanci, ali su
se rano – odmah poslije I. svjetskog rata počele nositi cipele, grubo i ručno
rađene.
Krpice, krpe i marame
Nošnja
na glavi je, kao i svuda, različita kod djevojaka i žena.
Do
svoje desete godine djevojčica je ranije nosila krpicu s velikom crvenom kitom
od svile na čelu. Od 10. do 17. godine,
tj. dok ne stigne za udaju, krpica na glavi imala je bijelu svilenu kitu, a posle toga, odnosno kad devojka
sazri za udaju, nosi opet krpicu s crvenom kitom,
i to samo kad se nakiti blagdanima.
Radnim
danom nosila se obična kupovna marama, ranije od domaćeg platna. Ako je djevojka
u žalosti, nosi krpicu bez ukrasa, tj. bez marviča
i načina ili od bijelog kupovnog amerikana. Kita na krpici je u tom slučaju
uvijek bila od bijele svile.
Češljanje
za krpicu bilo je nasred glave. Radnim
danom djevojka je dijelila kosu sa strane, a pletenice omotavala oko glave.
Preko glave onda poveže običnu bijelu maramu. Kasnije su se nosile kupovne marame
raznih boja, koje se povežu pozadi.
Nošnja
na glavi udane žene bila je složenija od djevojačke. Žena dijeli kosu po sredini
glave i plete u dvije pletenice, koje omota oko glave. Zatim ispod pletenica
stavi košnjak, vrstu tankog kotura napravljenog
od platna. Tada se na glavu stavlja krpa.
Krpa
se tka od pamuka u obliku dugog platna, istom tehnikom kao i košulja. Najviše
se cijene borane krpe. Po krajevima
se krpa jumači opet istim šarama kao i košulja. I ona se plavi zajedno sa košuljom.
Žena
krpu prebacuje preko glave. Prebacivanje
može biti dvojako: poklopački i na rog.
Prvi je ustvari starinski način nošenja krpe i prakticirale su ga jedino
starije žene.
Prebacivanje
krpe, osobito na rog, veoma je
složeno i to ne zna svaka žena. Krpa se najpre previje napola i okrene naopako,
pa se ne stavlja prvo na tjeme, već se ispod kose na potiljku podmetne i podiže
sa strane iza ušiju do tjemena. Onda se prvo na lijevoj strani pričvrsti za košnjak i prebaci dalje na desnu stranu;
kod lijevog uha napravi se jedan nabor, tzv. pero. Sada se prebaci desna strana krpe na lijevu i također napravi
jedno pero kod desnog uha, a krpa
pričvrsti opet iglom za košnjak.
Prebačeni kraj na lijevoj strani previja se po dužini napola i opet prebaci na
desnu, te se tako napravi rog. Ako se
ovaj kraj krpe ne previje napola po dužini, već onako ravan samo prebaci, to jc
onda poklopački prebačena krpa.
Kad
je žena u žalosti, ne prebacuje uopće ponovo ovaj kraj, već ga pusti da pada
niz leđa. U žalosti je krpa bez šara i ne plavi
se.
MUŠKA
NARODNA NOŠNJA
Muška
narodna nošnja se i u derventskom kraju prva izgubila iz svakodnevne upotrebe.
Još dugo nakon što su žene svakodnevno ili barem blagdanima nosile narodnu
nošnju, mladići su već nosili isključivo građansko odijelo, a onda ubrzo i svi
stariji muškarci.
Platno
muške nošnje uglavnom se nije razlikovalo od onoga od kojega je krojena ženska
nošnja. Nije bilo velike razlike ni u jumačenju i vezenju, osim po
karakteritičnim mjestima gdje se jumak ili vez stavljao.
Nošnja
se vremenom mijenjala u nekim detaljima, a najviše promjena pretrpjeli su
elementi obuće i pokrivala za glavu. Karakteristično je i djelomično
ujedinjavanje elemenata tipičnih za starosjedilačke Šokce (platnene hlače –
gaće) i onih došljaka iz Hercegovine i Dalmacije (suknene čakšire, kubure za
pojasom). Ovi posljednji elementi su, međutim, rano izašli iz upotrebe, tako da
ih danas više nitko ne ubraja u mušku narodnu nošnju.
Za
pravi uvid, potrebno je predstaviti pojedinačno svaki karakteristični dio muške
narodne nošnje:
Košulja
Gaće
Tkanica
Čerma,
fermen i gunj
Čarape
i obuća
Fes
ili šešir
Torbak
i peškir
Čakšire
i kubure
Košulja
Starinska
muška nošnja bila je isto tako bogato ukrašena vezom, kao i ženska. To se
prvenstvno odnosi na košulju, koja je tkana od istog platna kao i ženska, također
plavljenog.
Čak se ona i po kroju ne
razlikuje mnogo od ženske, jedino je kraća. Duga je do iznad koljena, nabrana (rozana) bogato oko vrata i otraga u
struku. Vez je po dnu košulje,
oko
vrata i na rukavima. Jedina razlika između muške i ženske je u tome što muška
nema veza u ramenima, niti načina,
već se obično prišijc crna traka s jumakom,
čipka i marvič.
Gaće
U
muškoj narodnoj nošnji gaćama se zove ono što se danas razumijeva kao hlače. Muške
gaće su od istog platna kao i košulja, bogato ukrašenih nogavica po dnu, vezom
i marvičem. Nogavice su duge i uske, a imaju manji tur. Ljeti su se obično nosile samo gaće i
košulja, i to košulja preko gaća. Gaće su se također plavile.
Tkanica
Oko
pasa se opasuje široka tkanica od raznobojne vune, koja na oba kraja ima duge
rese sa okruglim vunenim kiticama, koje padaju na bedra kad se tkanica opaše.
Ovakve tkanice nosili su većinom momci, dok su kod starijih bile bez kitica.
Čerma, fermen i gunj
Preko
košulje oblačila se radnim danom suknena čerma,
a blagdanom čermica ili fermen.
Čerma
je ustvari kratak gunjić od valjanog sukna, bez rukava. Čermica i fermen su od
crne čohe, vezeni svilenim gajtanom i zehom.
Siromašniji ljudi nosili su i blagdanom suknene čerme, a ne fermen ili čermicu.
Zimi su oblačili gunj od istog materijala.
Čarape i obuća
Muške čarape bile su jednako tako bogato šarane i vezene vunicom i
bopcima kao i ženske. I obuća je bila jednaka ženskoj: najprije opanci, kožni
pa gumeni, a poslije prvog svjetskog rata ustalile su se cipele koje su ručno
pravili postolari u gradovima, ali negdje i u selima.
Fes ili šešir
Na glavi su se u starini nosili isključivo fesovi tamne višnjeve boje.
Zimi se oko fesa omotavao vuneni krmez
- šal. Kasnije su u upotrebu ušli šeširi bez točno utvrđenog oblika.
Torbak i peškir
Preko ramena prebacivali su momci šarene torbake tkane od vune, s kapkom
koji je bio bogato ukrašen jumakom od
vunice, najviše crvene. Kapak je uokolo potkićen resama od iste vunice.
Pored torbaka, momci su nosili za pasom kićene ručnike, koji su više
služili za ukras negoli za brisanje. Peškiri,
jer taj se turcizam isključivo upotrebljavao, bili su od crveno-bijelog pamuka,
jumačeni pamukom i svilom. Provlačili su ga kroz otvor rukava na fermenu ili
kroz tkanicu. Oni koji su bili veći kicoši
nosili su i po dva peškira, sa svake strane po jedan.
Čakšire i kubure
Zimi su se nekad nosile suknene hlače, zvane čakšire. Ranije su bile bijele kao ženske bijele čerme, optočene
crnim gajtanom oko džepova i niz šavove. Kasnije su se bojile u crno, a bilo je
pojava da oni bogatiji nose čakšire od čohe modre ili crne, ukrašene crvenim
gajtanom, kao i oni s desne strane Bosne.
I u derventskom su kraju muškarci nekad davno nosili oko pasa preko
tkanice kožni bensilah s priborom za
pušenje, nožem i kuburama. No, to se davno izobičajilo i danas to više nitko ne
uključuje u karakteristične odlike hrvatske narodne nošnje derventskoga kraja.