Zbirka umjetničkih djela Žeravac
Premda je zbirka privatni pothvat
jednoga sakupljača umjetnina, ona predstavlja izuzetno bogat i vrijedan fundus
djela najpoznatijih hrvatskih i drugih umjetnika prošloga stoljeća
Piše: Mirko Filipović
Kad god se bude govorilo o kulturnoj baštini Hrvata
derventskoga kraja, po svojoj vrijednosti i važnosti ali i brojnosti
artefakata, na samome vrhu stajat će „Zbirka Žeravac“, kako ju je nazvao njezin
vlasnik prof. dr. fra Andrija Zirdum, koji je posljednje dane svoje mirovine
proživio u svome rodnome Žeravcu, a godine 2017. počinuo u groblju plehanskih
franjevaca.
Svećenik, profesor, istraživač, sakupljač
Fra Andrija je rođen 1937. godine u obitelji Blažana Zirduma
na tzv. Zirdumovu brdu u Žeravcu. Dva strica su mu bili svećenici: vlč. Juraj
Zirdum, svećenik Vrhbosanske nadbiskupije, i fra Vjekoslav Zirdum, član
Franjevačke provincije Bosne Srebrene i jedno vrijeme njezin poglavar,
provincijal. Stariji brat fra Velimir također je franjevac, a sestra Veljka
bila je članica sestara franjevki, đakovačkih križarica, jedno vrijeme njihova
poglavarica i dugogodišnja djelatnica instituta za rak zagrebačke bolnice Šalata,
za što se pripremala i specijalizirala u Švicarskoj.
Fra Andrija, krsnim imenom
Josip, najprije je upisao učiteljsku školu u Slavonskom Brodu a potom prešao na
Franjevačku klasičnu gimnaziju u Visokom, gdje je maturirao i ušao u
Franjevački red. Studij teologije završio je u Sarajevu, diplomirao u
Ljubljani, gdje je 1977. doktorirao temom o Fra Filipu Lastriću Oćevcu, piscu
prve povjesnice Bosne i Hercegovine. Bio je na službama kapelana u Bihaću i
Kraljevoj Sutjeci, zamjenika magistra franjevačkih novaka, profesora povijesti
na Franjevačkoj teologiji u Sarajevu, gvardijana samostana sv. Pavla na
Nedžarićima i sv. Ante na Bistriku u Sarajevu, a pred rat je živio na Plehanu,
bavio se istraživačkim povijesnim radom, pisanjem čitavoga niza povijesnih knjiga,
studija i članaka te izdavanjem značajnih knjiga u okviru biblioteke
„Slovoznak“, koje je bio urednikom.
Umjetnine, muzejski predmeti, stare knjige
Zbirku, koja broji fascinantnih 1165 djela, sakupljao je čitava
života ili kupujući od samih umjetnika ili drugujući s njima ili zamjenjujući djela
s drugim sakupljačima umjetnina. Pritom je vrlo važno bilo znanje i osjećaj tko
je doista vrijedan i velik umjetnik i kakva je vrijednost djela uvrštenoga u
zbirku. Dovoljno je samo reći da je najveći broj autora umjetnina „Zbirke
Žeravac“ bio ili profesor na likovnim akademijama u Zagrebu, Sarajevu i drugdje
ili su doista imali ime i velik respekt umjetničke i intelektualne elite svoga
doba. Među slikarskim imenima ovdje su Edo Murtić, Ivo Dulčić, Zlatko Prica,
Ljubo Ivančić, Zlatko Šulentić, Frano Šimunović, Đuro Seder, Zlatko Keser, Slavko
Šohaj, Vilko Gecan, Vasilije Jordan, Oton Gliha, Josip Vaništa, Ivica Šiško,
Josip Biffel, Mica Todorović, Ismet Mujezinović, Omer Mujadžić idr., a među
kiparima Ivan Meštrović, Frane Kršinić, Antun Augustinčić, Šime Vulas, Zdenko
Grgić, Kruno Bošnjak, Josip Marinović, Josip Poljan, Pavao Perić...
Ni djela poznatih autora nisu pojedinačna ili tek slučajna.
Zbirka posjeduje 11 djela Ede Murtića, 44 Zlatka Šulentića, 21 Zlatka Price, 80
Đure Sedera, po 19 Frane Šimunovića i Ljube Ivančića, 5 djela Ivana Meštrovića,
4 Frane Kršinića...
Ipak najviše djela, njih čak 531 pripada sarajevskom slikaru
Ljubi Lahu, s kojim je fra Andrija dugi niz godina prijateljevao te je od njega
uzimao ili primao na poklon mnogo crteža, ulja i tempera, od kojih su,
zasigurno, najkvalitetniji neki od ženskih portreta i krajolika.
Zbirka, povrh toga, posjeduje i 164 muzejska predmeta, među
kojima 25 arheoloških iz neolitika, filigranski nakit, vezeno i tkano platno,
dijelove narodne nošnje te, konačno, 33 originalna izdanja knjiga tiskanih u 18.
i 19. stoljeću, među kojima je i prva pisana povijest Bosne „Epitome vetustatum Bosnensis Provinciae“ fra Filipa
Lastrića. U ovaj dio zbirke spada i originalni rukopis jedne „Ljekaruše“.
Sreća u ratnoj nesreći
Fra Andrija je sve umjetnine i predmete Zbirke Žeravac
popisao, fotografirao i objavio u istoimenoj monografiji, odnosno katalogu
umjetnina i muzejskih predmeta. Knjiga od 287 stranica kao uvod ima povijesnu
studiju o Žeravcu i okolici s kartama i starim fotografijama, a kao završni dio
zapise iz fra Andrijina djelovanja, o susretima s umjetnicima i načinima kako
je dolazio do djela ove zbirke i drugih djela koje je nabavljao za potrebe
samostana u kojima je prije živio i radio.
Tu je zabilježena i zanimljiva ratna sudbina ove zbirke.
Jedan dio nje je u predratno vrijeme bio premješten u kuću fra Andrijina brata
u Žeravcu, a drugi dio, uglavnom neuokvirene grafike, ostale su u fra
Andrijinoj sobi u samostanu na Plehanu. Fra Andrija je neposredno prije početka
ratnih zbivanja bio otišao u Njemačku da u ljetnom razdoblju zamijeni nekog
svećenika. Onaj dio umjetnina koji je ostao u samostanu većim dijelom nije
nastradao prilikom miniranja crkve i samostana te ga je tadašnja kustosica
muzeja u Doboju, uz pomoć vojske, prenijela u dobojski muzej. Dio zbirke
premještene u Žeravac ostao je u kući fra Andrijina brata i nakon što su
Žeravčani morali hitno napuštati svoj kraj. Zbirku je pronašla vojska dubičke
brigade i prevezla je u Bosansku Dubicu, gdje je smještena u prostorije jedne
privatne tvrtke i dobro čuvana. Potom je, po naredbi s višega mjesta,
premještena u prostorije Narodne biblioteke u Banjoj Luci, gdje je dočekala
nalog predstavnika međunarodne zajednice da se sve umjetnine moraju vratiti u
mjesta odakle su uzete.
Gvardijanu samostana Plehan najprije je nakon rata
dojavljeno za samostanske umjetnine koje se nalaze u dobojskom muzeju, te je on
otišao i s upraviteljem muzeja registrirao sve sačuvane predmete, koji su potom
prevezeni natrag u samostan. Dobar dio te kolekcije sačinjavale su neuokvirene
grafike iz sanduka pronađenog u fra Andrijinoj sobi, koje mu je gvardijan potom
predao.
Koju godinu kasnije gvardijan je dobio službenu dojavu da se
neke umjetnine na kojima stoji oznaka ovoga samostana nalaze u biblioteci u
Banjoj Luci. Otišao je pogledati ih, a kad je dobio dokument zapisnika o
primopredaji umjetnina iz 1992. godine, iz kojega se vidjelo gdje su umjetnine
nađene, jasno mu je bilo o kojoj zbirci se radi te je o tome obavijestio fra
Andriju. Zbirka je potom dopremljena u Žeravac, gdje ju je fra Andrija
pregledao, sortirao, popravio što se dalo popraviti i potom deponirao.
Čekanje boljih dana
Dakle, najveći dio današnje zbirke plod je, između ostaloga,
i izuzetne sreće u nesretnim okolnostima: promašile su je sve granate i mine
koje su je mogle u potpunosti uništiti i dopala je u ruke ljudima koji su
razumjeli vrijednost i ljepotu umjetničkih djela i sačuvali ih. Ako je sreća i
dalje bude pratila, dočekat će ona i čas kada će moći biti smještena i
zaštićena u adekvatnom prostoru primjerenom za čuvanje ovakvih vrijednosti te
pokazivana javnosti žednoj umjetničke ljepote.
Nakon smrti fra Andrije Zirduma zbirka je postala dijelom
zbirke umjetnina plehanskog samostana, ali će uvijek biti tretirana kao posebna
cjelina pod imenom „Zbirka Žeravac“, kako ju je prozvao njezin sakupljač.