O PUČKOM GLAZBENOM FOLKLORU DERVENTE I OKOLICE
ZDENKA MILETIĆ
/Izvadak iz knjige „Glazbena zrnca iz Bosne“, Zagreb, Kršćanska sadašnjost 1986./
Četvrtak je. Jutro je svježe. Kuće i stabla uvijeni u nebo i
zrak, podalje u maglu, tvoreći neobičnu harmoniju tonova i boja. Ulice Drevente
oživjele od mnogih koraka i glasnih riječi. Točkovi kola tutnje po popločanim
ulicama, a topot konja u ritmu odjekuje, gubeći se u daljini.
Osjećam vani
posebno živu amosferu, pa i ja požurih. U mislima mi se obnavlja po nez znam
koji put rečenica: Čemu dugo spavati, čemu sanjatu duge nade u kratkom životu?!
Našla sam se već na ulici. Niz strmu glavnu ulicu slijeva se poslovni svijet na
most koji vodi preko rijeke Ukrine. Umješah se i ja u tu živu rijeku ljudi.
Konačno sam shvatila da je pazarni dan i da je sajam na prostranoj ravni preko
Ukrine.
Prolazim sajmom. „Hajde, gospoja, kajmaka“, „evo dobrog masla“, „uzmi,
bona, ovaj sepetić jaja“, uzvikuju. Šutke idem dalje. Nude: vile, grablje,
zemljano posuđe i drugu različitu robu domaće proizvodnje. Šećući naiđoh na
prodavača šargija.
Kako se pravi šargija
Na ovećem prostiraču poredani su na zemlji ti instrumenti.
Zastala sam promatrajući ih. Pitam za cijenu. Uto pristupiše dvojica domaćih
ljudi zaposlenih u Švicarskoj. Pratim pogađanje, i na kraju kupiše dvije.
Stojim i razmišljam. Četiri stotine tisuća starih dinara, ali spusti cijenu na
tristo. Sva je nezgoda u tome što je moje putovanje tek na početku, objašnjavam
majsotru. „Dođite kad Vam je zgodno, ostavit ću Vam jednu lijepu šargiju
sedefom izvezenu“, reče.
Raspitujem se za način izrade tog instrumenta. Vrlo
jednostavno objašnjavanje započe. Izvadih brzo svoju bilježnicu da nešto ne
propustim.
Trešnjino se drvo odreže prema dužini šargije i rasiječe
uzdužno unakrst preko sredine da se dobiju četiri komada. Od svake četvrtine dobit
će jednu šargiju. Dio iz srčike debla jest dno u kome se sastaju strane
kutljače (rezonantnog dijela). Oteše se „na nož „ izvana, a dubačem stanje
strane, potom se izgladi. Gornja daska kojom se pokriva kutljača jest od
omorike. Terzijan (trzalica) pravi se od stare trešnjine kore.
Vrat šargije ima jedanaest perdeta (prečnica), a najčešće je
sa četiri žice. Vrat je dugačak oko jedan metar, a na gornjoj dasci ima pet
budža (otvora, glasnica). Šargija može imati od četiri do dvanaest žica. Žice
se zapinju ispod donjeg ruba daske preko konjića i utiču u količe (vijke), koji
su razmješteni na gornjem dijelu vrata i sa strane.
U postavljanju perdeta ima malo nesigurnosti, ali kod
ugađanja žica dobro im posluži sluh. Ugađaju se u tri avaza (glasa). Zukavica
(žica koja se uvijek trza) ugađa se tako da je za kvintu niža od donjih, a za
kvartu viša od gornje žice. Prve dvije žice imaju isti ton i prstom se
istodobno pritišću. Terzijanom se trza o sve četiri žice.
Zahvalila sam ovom prijaznom pedesetogodišnjaku na uputama.
Krenula sam dalje. „Četvrtkom ćete me uvijek naći ovdje uz moje šargije“, reče.
U kući braće Begića
Na samoj periferiji Dervente nalazi se kuća braće Begića.
Još za boravka na Plehanu doznala sam za Iliju i Marka, dobre pjevače starih
izvornih popjevaka ovoga kraja. Pružila mi se prilika da ih posjetim i upoznam.
Dočekao me je mlađi brat Marko. Majka u narodnoj nošnji, čista i uredna, donese
crnu kavu. Malo porazgovarasmo radi boljeg upoznavanja. Razgovor skrenu na
popijevke i pjevanje.
Pjevalo se ovdje oduvijek i u svakoj prilici. Tako je i sa
sviranjem. Pjevanje prati svirka na šargiji, dvojnicama i violini. Danas se
dvojnice rjeđe čuju. Pjeva se na sijelima, svadbama, u kolu, cestom dok momci
idu djevojkama itd. Kolo se nekada igralo kod crkve iza mise, danas se igra na
drugom mjestu. Pjevanje je blago i umjereno. Blaže je od pjevanja u brdskim krajevima,
ali ima elemenata i te pjesme.
U obitelji Begića zapisujem i ovo. Izvorne
popijevke u ovom kraju su:
„Ljudska pjesma“, čije je porijeklo u pjevanju naših
pradjedova, pa se malo dodiruje hercegovačke gange. Napjev je jedan, a tekstova
ima više. Pjevaju je samo muški glasovi i to dva. Napjev uglavnom teče
jednoglasno i samo se na nekim mjestima osjete dva grla. Pjeva se uz šargiju.
„Svatovska“, pjevaju je dva muškarca, rjeđe više njih.
„Gigećanje“ nazivaju pjevanje žena. Pjevaju obično dva
glasa. Ima više napjeva i tekstova.
„Svatovska“ – druga varijanta. Tekst i napjev se potuno
razlikuju od one prve. I u načinu pjevanja se razlikuje, jer je pjeva više
pjevača zajedno, a mogu biti muški i ženski glasovi.
Od izvornih igara stigla sam zabilježiti samo ove: Lagano, Bruđo, Derventski valcer.
Igra ih veći broj osoba uz svirku i pjesmu.
Zabilježila sam napjev i tekst Ljudske pjesme. Pjevaju je Marko i Ilija Begić, stari između 40 i
50 godina.
Druga strofa:
Oj...,
Kad smo jednoč i još ćemo jednoč,
Sramota je piti ne pjevati,
Oj, ovo društvo treba razigrati.
A moj kume, diko moja,
Da mi malo ljudski zapjevamo.
O...jo...oj,
U zoru je slatko milovanje,
kad se težak sprema na oranje.
S užitkom sam slušala lijepe glasove Begića i njihovu
pratnju na šargijama. Zato me počastiše s još dvije popijevke. Svatovsku sam
zapisala.
Zapjevajmo, društvo
naokolo, oj zapjevajmo, društvo naokolo!
Pomoglo nas ime
Isusovo, oj, pomoglo nas ime Isusovo.
Mala moja, tvoj
polubac jedan, oj, mala moja tvoj poljubac jedan
slađi mi je nego
drugih sedam, oj, slađi mi je nego drugih sedam.
Privodim razgovor kraju. Marko u razgovoru ističe smisao za
glazbu i dobar sluh kod stanovništva ovoga kraja. I ne samo to. Skloni su razne
situacije opisati u stihovima i dati im napjev. Pet-šest takvih popjevaka
slušam, među njima i rugalice. Npr.
O Dervento, alaj si na
glasu,
krave oru, a volovi pasu.
Kada je poslije rata smještena bolnica u plehanski samostan,
postavljen je agregat i uvedena struja u bolnicu i samostan. Momci, prolazeći
pokraj samostana, pjevali bi:
Na Plehanu sijalice
sjaju,
gvardijane, živiš ko u
raju!
Ili poslije rata neki su plehanski momci pustili dugu kosu,
pa im je milicija ošišala. Tako nastadoše stihovi:
Šta je moja dočekala
kosa,
da je vjetar po
Plehanu nosa.
Moj se posjet bliži kraju. Na polasku dobila sam od Marka
knjigu stihova spjevanih u narodnom duhu. Autor im je Ilija Begić, njegov brat.
Zahvalih se i napustih obitelj, svakako s obiljem dojmova.
Silazim niz glavnu ulicu, a lica tih osoba iz Begića kuće još
su mi pred očima. Nema u njima nikakve zagonetnosti, izraza izgubljenih snova
ili promašenog u životu. Kakve li otvorenosti, jednostavnosti i neposrednosti!
Šetam još malo Derventom. Svratih u moderno izgrađenu
katoličku crkvu, razgledah i jednu lijepu džamiju. Sutradan sam produžila
putovanje preko Doboja u Tuzlu...