Prof. FRANJO TOPIĆ: HKD Napredak je već ušao u EU
Razgovarala: Jadranka DIZDAR
Kad se kaže da je vaš narod ugrožen, onda vas ljudi ne pitaju za radna
mjesta, standard, plaće itd., nego se zbijaju redovi, te su i izbori bitno
obilježeni nacionalnim pitanjem. Tako se produbljuje jaz između naroda i
etničkih grupa, što je šteta... Stoga je važno da se nacionalno pitanje što
bolje riješi pa će onda biti sporedno pitanje.
U sarajevskom dnevniku Oslobođenje novinarka Jadranka Dizdar objavila je razgovor s predsjednikom Hrvatskog kulturnog društva Napredak mons. prof. dr. Franjom Topićem. Povod je bila njegova nova knjiga o teologiji povijesti, ali uz to su nadošle i druge teme, sve do najavljenog posjeta pape Franje Bosni i Hercegovini. Prenosimo veći dio razgovora iz Oslobođenja.
Nedavno je objavljena Vaša knjiga "Teologija povijesti i Hans Urs von Balthasar", to je zapravo dorađena verzija Vašeg magistarskog rada na Papinskom sveučilištu Gregoriana u Rimu. U Uvodu, među ostalim, ističete aktualnost problema povijesti te pitanja: što je povijest, odakle nastaje i kamo je usmjerena? O povijesti se danas puno govori, mnogi se pitaju kako promišljati događaje iz prošlosti, kako Vi promišljate povijest?
- Povijest je uvijek vrlo aktualno pitanje, jer je živimo svakog trena pojedinačno i cijelo čovječanstvo. Ono što je mene posebno zanimalo, a zanima me i sada neovisno od znanstvenog i stručnog rada, jest pitanje: koji je smisao povijesti, šta određuje tijek povijesti, kamo ide? Uvijek je bilo različitih pristupa i koncepcija o povijesti, od velikih mislilaca kao što su sv. Augustin, Vico, Hegel pa do Hansa Ursa von Balthasara. Povijest nije linearna. Svjedoci smo ogromnog tehnološkog napretka, od interneta do zadivljujućih svemirskih istraživanja, ali i stalnih ratova, tako da sve to posložiti i razumjeti nije jednostavno. Kao čovjeka koji misli, zanima me, a mislim da bi svakoga trebalo zanimati: šta to određuje povijest?
Čovjek je u pozadini povijesti, za čovjeka vjernika naravno da je Bog prisutan u povijesti, da djeluje, ali nije lako razumjeti i spoznati što je djelo Božje, a što ljudsko. Balthasar je napisao dvije knjige o teologiji povijesti, koje su sad prevedene i na hrvatski, a obrađuje to pitanje i u mnogim drugim knjigama. Podsjećam da je napisao 75 knjiga i više od 400 znanstvenih članaka.
Iz povijesti treba učiti
Pitanje smisla povijesti posebno obrađuje u dijelu trilogije koja se
zove "Teodramatika" u četiri velike knjige. Taj dio trilogije
obrađuje filozofski transcendental bonum (dobro) i posebno je razradio pitanje
ljudske slobode, pitanje kako se božanska sloboda i ljudska dodiruju, sudaraju,
isprepliću, određuju itd. Inače, bez slobode i ljubavi ne može se razumjeti
svijet niti ljudska povijest. Sloboda znači da čovjek može činiti i ono što
nije dobro, nažalost, to vidimo kroz povijest, gotovo da nema vremena u cijeloj
povijesti bez ratova pa i u naše vrijeme. Svi su načelno protiv rata, međutim,
ratova ima stalno i svakodnevnih ubijanja, svejedno je li to Sirija,
Irak, Nigerija, Ukrajina.
Vaša najdraža izreka o temi povijesti?
- Onaj tko ne uči iz povijesti, osuđen je da je ponavlja. Poznata je i izreka:
Historia est magistra vitae, povijest je učiteljica života, ali ima i ciničan
dodatak: iz koje se uglavnom ništa ne uči. Iz povijesti bi se uistinu trebalo
učiti, ali mnogi od nje nisu naučili i ne žele da nauče. Da je drugačije, ne bi
se ponavljalo ovo zlo.
Kako se sjećati?
- Bez sjećanja čovjek ne postoji, bez sjećanja povijest ne postoji, to je naša
prošlost i ona utječe na nas. Prošlost je takva kakva jest a kako ćemo je
tumačiti i upotrebljavati to je drugo pitanje. Pamćenje i sjećanja treba
čistiti. Sjećanja žive u nama, povijest živi u nama, ne možemo je izbrisati, to
nije nikakav mehanički čin. Mi smo obilježeni svojom obitelji, genetikom,
društvom, školom, sve je to dio povijesti i mi u tom smislu živimo, rastemo kao
biljka na nekom humusu koji bitno utječe na rast i plod biljke.
Kako gledate na aktualiziranje pitanja tradicije, nacionalnog i
kulturnog identiteta u svim novonastalim državama na prostoru ex-Yu pa i u BiH?
- Sviđa mi se rečenica poljskog filozofa Leszeka Kolakowskog: "Da se naši
preci nisu bunili protiv tradicije, mi bismo bili još u pećinama, a kada bi
danas nastala sveopća pobuna protiv tradicije, mi bismo se vratili u
pećine". Već smo rekli da nas povijesna događanja određuju i osobno i
kolektivno. Kod nas u Bosni i Hercegovini možda je često zloupotrebljavanje
prošlosti. Nakon kataklizme zadnjeg rata koji smo doživjeli, a mnogi građani
BiH još pamte i Drugi svjetski rat, nije se lako suočiti s tim sjećanjima. Ona
nas obilježava i uvjetuje.
Brata ne birate, prijatelj se bira, uvažava, bira se za prijatelja onog
s kojim možete, koji vam odgovara. Jedinstvo može biti umjetno, nametnuto, može
voditi u jednoumlje, a zajedništvo (koinonia) znači da ne budemo razjedinjeni,
suprotstavljeni, da stvaramo prijateljstvo. To je i filozofija Hrvatskog
kulturnog društva Napredak.
Tradicija je dio naše povijesti i prema njoj se treba odnositi onako
kako reče Kolakowski. Ono što je dio povijesti i tradicije i što treba uvijek
imati na umu jest činjenica da je u Bosni i Hercegovini religija odredila i
nacionalni identitet, što na primjer nije slučaj u Albaniji. No to je tako i ne
treba bježati od toga, niti se ljutiti zbog toga, nego nastojati što bolje
razumjeti tu činjenicu i tražiti harmoniju među našim narodima i religijama.
Poznato je da osobno snažno zastupate prijateljstvo i zajedništvo
među ljudima, Vaš motiv?
- Treba dodati da je to moj odgovor na moto bivšeg sistema "bratstvo i
jedinstvo". Brata ne birate, prijatelj se bira, uvažava, bira se za
prijatelja onog s kojim možete, koji vam odgovara. Jedinstvo može biti umjetno,
nametnuto, može voditi u jednoumlje, a zajedništvo (koinonia) znači da ne
budemo razjedinjeni, suprotstavljeni, da stvaramo prijateljstvo. To je i
filozofija Hrvatskog kulturnog društva Napredak. To znači da prihvaćate ljude
da budu ono što jesu, što žele da budu, a ne da im se nameće. Uostalom, parola
"bratstva i jedinstva" pokazala se neuspješnom, rat je to drastično
pokazao.
Našu poziciju prihvaća većina ljudi i zato u Napretku ima članova
muslimana, Bošnjaka, Srba, Austrijanaca, Talijana... Mi imamo svoj identitet,
ali ga nikome ne namećemo, poštujemo druge i drugačije i zato bez problema u našem
klubu igraju mnogi nehrvati, nastupaju na našim turnirima, koncertima. Što se
god silom nameće, to će prije ili kasnije propasti. Tri naroda u BiH i ostali,
kako se to već kaže, trebaju uvažavati različitosti, ali stvarati harmoniju,
prijateljstva, a ne biti suprotstavljeni.
Bh. situaciju su rat i politika bitno
odredili. Nacionalne stranke uzimaju nacionalnost za glavni argument i zato je
tako velika tenzija. Znate, kad se kaže da je vaš narod ugrožen, onda vas ljudi
ne pitaju za radna mjesta, standard, plaće itd., nego se zbijaju redovi, te su
i izbori bitno obilježeni nacionalnim pitanjem. Tako se produbljuje jaz između
naroda i etničkih grupa, što je šteta. Ali i to je faza koja se mora proći pa
će jednom doći i normalnija vremena. Stoga je važno da se nacionalno pitanje
što bolje riješi pa će onda biti sporedno pitanje.
Za
Božić smo održali 23. šahovski turnir na kojem su sudjelovala 84
velemajstora i majstora, svih nacija i iz susjednih zemalja, Srbije, Crne Gore,
Slovenije, Hrvatske itd. Lako je svađati ljude, a teško je miriti.
Na bh. kulturnoj sceni Napredak je prisutan s nizom odličnih programa.
Što pripremate ove godine?
- Nekoliko knjiga ćemo izdati. Među ostalim, i knjigu biskupa Tomislava
Jablanovića o islamskoj apologetici, zatim zbornik o 20 godina obnove Napretka.
Središnjica redovno priređuje poznate božićne i uskrsne koncerte, promocije
knjiga, tribine. Mnoge podružnice rade puno, npr. u Busovači, Kreševu, Uskoplju
većinu kulturnog rada nosi Napredak. Rade odlično podružnice u Tuzli, Beču,
Hamiltonu, Zagrebu itd. Teško je zamisliti kulturnu scenu posebno u BiH bez
Napretkovog rada. I sve je to u funkciji davanja ljudima optimizma,
zbližavanja, pomirenja. Mi realiziramo dijalog života, osobno smatram da Bosna
i Hercegovina ima poslanje, misiju za dijalog i ekumenizam. Kao što svaki
čovjek ima misiju u životu - mi nismo bezlična lica, nismo poslani u život tek
tako! - tako i svaka zemlja ima svojevrsno poslanje. I naš Nogometni klub Sašk
ima svoju dijalošku i ekumensku misiju, u njemu igra većina muslimana, što
nikada nije bilo problem.
Za
Božić smo već održali 23. šahovski turnir na kojem su sudjelovala 84
velemajstora i majstora, svih nacija i iz susjednih zemalja, Srbije, Crne Gore,
Slovenije, Hrvatske itd. Lako je svađati ljude, a teško je miriti. Zar nismo tome svjedoci i u obitelji, komšiluku.
Organiziramo s našim prijateljima i neke važne međunarodne konferencije.
Zar konferencije o socijalnom dijalogu ne bi trebali praviti
političari?
- Važne su i nevladine organizacije, ne treba čekati da samo vlast organizira,
treba svatko nastojati da čini što više. Napredak je s talijanskim katoličkim
sindikatom (MCL) i EZA, velikom asocijacijom različitih sindikalnih i
socijalnih udruga, a uz podršku Europske unije, organizator konferencije o
socijalnom dijalogu u Podgorici početkom veljače. Sličnu priređujemo u travnju
i u Beogradu i bit će još konferencija. Napredak je već pet godina član EZA
iako po naravi stvari ne spadamo tamo i pogotovo što BiH nije ni kandidat za
EU.
I službeno dio EU
No predsjednik Europskog centra za socijalna i radnička pitanja (EZA)
Chanterie je sudjelovao na jednoj konferenciji u Sarajevu, koju je Napredak s
MCL-om organizirao i oduševio se našim radom, pa nas je odmah pozvao da im se
pridružimo. Nisu nas mogli primiti kao bosanskohercegovačku udrugu jer Bosna i
Hercegovina nije kandidat za Europsku uniju. Zato smo imali konferencije ovdje
u Zagrebu i Dubrovniku, a Napredak je preko EZA službeno postao dio EU, jer su
nas primili kao punopravnu članicu.
Iz ovoga ispada da je Napredak ušao u EU prije BiH?
- Jest, to jest paradoks, ali i poruka da se može puno učiniti ako radite dobro
i korektno. Predsjednik beogradskog sindikata Solidarnost Čanak rekao je na
konferenciji u Kotoru da je Napredak u ratu bio pojam dobra. Mi pokušavamo
nastaviti stvarati i širiti ovakvu aktivnost. Napredak je jedan od mostova u
mnogim područjima. To želimo i dalje biti.
Napredak je od 1990. do danas podijelio oko 2.700 stipendija i
potpora. Pratite li sudbine svojih stipendista?
- Mogli bismo i više, ali nije lako naći ljude koji se hoće žrtvovati za opće
dobro. I to je jedna velika tema za sve nas i za mlade i starije. Znakovita je
činjenica neki mladi dolaze iz inozemstva i rade besplatno po 15 dana, a da
nije lako naći naše mlade da rade za sebe i svoju zemlju. Ali, mi se ne
predajemo. Organiziramo u lipnju konferenciju naših stipendista i mladih,
hoćemo da ih vidimo i čujemo, njihove želje, prijedloge. Bitno je da imamo što
obrazovanije i što bolje mlade ljude.
Vrlo
je važno da i nova hrvatska predsjednica zastupa stajalište o ravnopravnosti
bh. Hrvata ne na teritoriju jednog entiteta, kantona ili županije, već cijele
Bosne i Hercegovine.
Kako ocjenjujete izjavu
novoizabrane hrvatske predsjednice Kolinde Grabar - Kitarović da će se založiti
za međunarodnu konferenciju koja će dovesti do nadogradnje Dejtonskog ugovora i
ustavnih promjena dok se konačno ne postigne ustavna jednakopravnost Hrvata na
cijelom teritoriju BiH?
- To je vrlo dobar stav, s kojim se osobno slažem i koji i ja zastupam. Svi
znamo da Dayton nije dobar, da podjela na dva entiteta nije dobra. I ja se
zalažem za to da bi s potpisnicima Dejtonskog ugovora trebalo održati novu
konferenciju. Čak je i Richard Holbrooke u svojoj knjizi napisao da treba
organizirati Dayton 2. Poznato je da je Dayton 1 imao funkciju da zaustavi rat,
a da Dayton 2 treba osigurati funkcionalniju, pravedniju i jeftiniju državu. Vrlo
je važno da i nova hrvatska predsjednica zastupa stajalište o ravnopravnosti
bh. Hrvata ne na teritoriju jednog entiteta, kantona ili županije, već cijele
Bosne i Hercegovine.
Papa Franjo dolazi u posjet Sarajevu, što ovaj posjet znači za
Sarajevo i Bosnu i Hercegovinu, a što za Vas osobno?
- Radosna je vijest da papa Franjo dolazi u BiH u tako "jakoj
konkurenciji", još nije bio ni u svojoj Argentini, a pozvan je u veliku
Španjolsku i rekao je da ove godine ne dolazi. To je poruka. Papa smatra da je
BiH važna, da je Crkva u BiH važna. Smatram da će dati vjetar u leđa većem
ekumenizmu i dijalogu. Vjerujem da će naglasiti ono što često ponavlja, da se
ne može ubijati u ime vjere i u ime Boga. To je posebno važno u ovom času kad
smo svjedoci nemilih događaja u Francuskoj, Siriji i Nigeriji. Treba naglasiti
da Vatikan i Papa bezrezervno stoje iza BiH i da im je stalo da ovdje žive
katolici i Crkva. Izgleda da su ponajviše Papa i Vatikan iskreno za cjelovitu
BiH, mnogi drugi imaju i neka rezervna rješenja. To je također poruka katoličkim
i svim drugim političarima da se trebaju boriti da Crkva i katolici ovdje
trebaju ostati i da im treba osigurati dobre uvjete.