SPOMENIK KULTURE: Umjetnička zbirka samostana Plehan
Samostan Plehan smješten je na istoimenom brežuljku
udaljenom desetak kilometara jugoistočno od Dervente. Osnovan je službeno 1875.
godine, mada je odluka da se gradi samostan u ovom dijelu sjeverne Bosne
donesena još godine 1853., pri koncu otomanskog carstva, kada se mogla dobiti
dozvola za gradnju novih crkava i samostana . Franjevci su, međutim, u ovim
krajevima nazočni od vremena bosanske samostalnosti u srednjem vijeku, te je za
odluku da se samostan gradi u blizini plehanskoga groblja vjerojatno bila
odlučujuća predaja da je tu u okolici bila lokacija crkve sv. Marka iz
predturskog razdoblja.
Dolaskom Austrougarske, samostanska je zgrada godine
1882. znatno proširena, ali je i ona postala tijesna te je 1932. godine, po
nacrtu poznatog arhitekta Karla Pařika (Paržika), sagrađen novi samostan, u
koji je uklopljen manji dio staroga. Uvezan u cjelinu s velikom crkvom
neoromaničkoga stila, građenu po nacrtima arhitekta Ivana Holza, samostan je s
najviše kote u svojoj okolici poput dvorca na brijegu dominirao cijelom
okolicom. U zadnjem ratu su ga, skupa s crkvom, 2. srpnja 1992. godine minirali
i porušili pripadnici dubičke brigade vojske RS-a.
Samostan
nije samo stan
U samostanu su stanovali redovnici franjevci, koji su
opsluživali veliku plehansku župu sv. Marka Evanđelista, koja je prije rata
brojila preko 7000 vjernika i, osim župne i samostanske crkve na Plehanu, imala
je još šest filijalnih crkava po okolnim selima.
Osim njih, u samostanu su dane svoje mirovine
provodili i oni franjevci koji potječu iz plehanskoga kraja, odnosno iz župa
koje pripadaju plehanskom samostanskom području (Plehan, Sivša, Foča, Žeravac,
Koraće, Svilaj, Potočani i Dubica Gornja).
Samostan je, uz to, kroz svoju nedugu povijest bio
sjedište i drugih institucija. Do godine 1882. u njemu je bila niža gimnazija
za dio kandidata Franjevačke provincije Bosne Srebrene, a od 1888. do 1895.
ovdje su studij filozofije imali studenti ove provincije.
Godine 1888. u plehanskom samostanu je fra Josip
Dobroslav Božić pokrenuo izdavanje prvog časopisa u povijesti sjeverne Bosne, koji se zvao Novi prijatelj Bosne. Od 1985. godine u samostanu Plehan djeluje
izdavačka kuća Slovoznak, koja je
izdala nekoliko vrijednih edicija: monografiju o Plehanu, Evanđelje po Luki (bibliofilsko izdanje s prijevodom poliglota
Tomislava Ladana), Apokalipsu, knjigu
Rano kršćanstvo te studiju o teologu
Dietrichu Bonhoefferu.
Nakon drugog svjetskog rata komunističke vlasti su
oduzele prizemlje i prvi kat samostana i u njega smjestili najprije starački
dom, a od 1956. do 1965. bolnicu za plućne bolesnike. Kroz to vrijeme
franjevcima i časnim sestrama franjevkama, koje su radile u samostanu, bio je
na raspolaganju samo drugi kat, a neki su stanovali i na tavanu. Istodobno, u
dijelu samostanske gospodarske zgrade, koja nakon ovoga rata služi kao
privremeni samostan, stanovale su sestre milosrdnice, koje su radile u bolnici.
Nakon odlaska bolnice, u samostanskim prostorijama
ponovno je svoj prostor našla samostanska knjižnica s brojnim teološkim,
filozofskim, povijesnim i književnim djelima iz 19. i 20. stoljeća, kao i
djelima franjevačkih pisaca 18. i 19. stoljeća. U okviru knjižnice uređen je arhiv,
u kojem se čuvala relativno bogata građa od važnosti za povijest ovoga kraja.
Vrlo su vrijedne matične knjige, koje se vode od 1763. godine, a sačuvan je
velik broj isprava i rukopisa iz 18. i 19. stoljeća.
Plehanska zbirka umjetnina
Samostan je čuvao i određen broj arheoloških i
etnografskih eksponata, a samostanske zidove ukrašavale su slike portreta franjevaca
s konca 19. i početka 20. stoljeća talijanskog slikara Benedetta Giove-a te
jedna vrlo vrijedna slika nepoznatog venecijanskog majstora iz 16. stoljeća
(Sveta obitelj).
Ipak, istinska akcija oblikovanja zbirke umjetnina
Franjevačkog samostana Plehan započela je sedamdesetih godina prošloga
stoljeća, kada je velikom darovnicom prof. dr. fra Vjeke Jarka samostan dobio dvjestotinjak
vrijednih umjetničkih eksponata, koji su vremenom nadopunjavani direktnim
narudžbama od poznatih umjetnika toga doba ili pak ostavštinom preminulih
franjevaca, koji su za života od nekoga dobili na dar ili sami pribavili poneku
vrijednu umjetninu.
Tako je samostanska pinakoteka do zadnjega rata
narasla na preko sedam stotina eksponata uglavnom moderne umjetnosti,
religiozne ali i druge provenijencije u različitim likovnim tehnikama: puna
plastika (mramor, drvo, terakota, bronca), reljef (bakar, drvo, mramor), ulje
na platnu, pastel, tempera, akvarel, vitrail, mozaik, inkrustacija, goblen...
Tu raznolikost tehnika slijedi i velika brojnost
umjetnika, među kojima ima doista zvučnih imena suvremene umjetnosti: Ivan Meštrović, Celestin Medović, Robert
Frangeš-Mihanović, Vilko Gecan, Jozo Kljaković, Mirko Rački, Zlatko Šulentić,
Krsto Hegedušić, Ivo Dulčić, Valerije Michieli, Antun Augustinčić, Frano
Kršinić, Frano Šimunović, Slavko Šohaj,
Edo Murtić, Šime Vulas, Omer Mujadžić, Vasilije Jordan, Nada Pivac, Zdenko
Grgić, Đuro Seder, Ljubo Lah, Nikola Reiser, Zlatko Keser, Josip Poljan, Ivica
Šiško, Ksenija Kantoci, Josip Biffel, Marija Ujević, Želimir Janeš, Josip
Marinović, Behaudin Selmanović, Gabrijel Jurkić, Šime Perić, Ivan Lovrenčić,
Zlatko Prica, Kruno Bošnjak, Željko Šegović, Ferdinand Kulmer, Josip Restek,
Vilim Svečnjak, Mica Todorović, Mirko Čurić, Franjo Likar, Milivoj Uzelac,
Zdenko Vojvodić...
Ratno
stradanje i spasavanje zbirke
U ratu su neke vrlo vrijedne umjetnine stradale, ali
većina ih je sačuvana. Pod granatama je zbirka izmještena u prizemlje privatne
kuće u Slavonskom Brodu, jer je i brodski franjevački samostan bio nesiguran,
budući da je na samoj obali Save. U crkvi su ostali kipovi, freske, mozaici i
oltari, koju si miniranjem uglavnom totalno razoreni: nakon rata uspjelo se
lijepljenjem dijelova renovirati jedino kip Isusa Nazarećanina, koji je u
bijelom prilepskom kamenu isklesao slavni kipar Frano Kršinić. Vitraji su s
prozora crkve skinuti čim je počelo granatiranje i pohranjeni su pod stubište u
samostanu. Odatle su, nakon miniranja crkve, deportirani u dobojski muzej te su
nakon rata vraćeni, ali neupotrebljivi, jer se nakon toliko pretovarivanja
staklo gotovo u potpunosti polomilo.
Nastradala je i zbirka smještena u Slavonskom Brodu,
i to nakon rata, 2005. godine, kada je Brod zahvatilo olujno nevrijeme te je
voda visine pola metra prodrijela u prizemnu prostoriju gdje su naslagane bile
knjige i slike. Sva oštećenja su, hvala Bogu, uz pomoć donatora uglavnom
sanirana, a sada predstoji još akcija konačnog povrata zbirke na Plehan, gdje
je koliko-toliko osposobljena jedna prostorija za njihov smještaj. Problem
prenošenja zbirke preko granice u jednom trenutku učinio se nepremostiv, jer je
porezna služba države BiH zbirku tretirala kao uvozni materijal na koji treba
platiti i carinu i PDV. Dokazati da se radi samo o povratu imovine koja je
dragocijena ne samo za samostan Plehan nego i za cijelu državu doista je bilo
teško, jer administracija ima neku svoju specifičnu logiku.
Nacionalni
spomenik kulture bez krova nad glavom
U međuvremenu je godine 2006. Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika
BiH donijela odluku da se pokretno dobro Muzejska zbirka samostana Plehan proglasi nacionalnim spomenikom
kulture Bosne i Hercegovine. Popis obuhvaća pinakoteku (395 slika), gliptoteku
(35 skluptura), misno posuđe (2 predmeta) i arhivsku građu (5 predmeta). Toliko
je,naime, bilo moguće registrirati eksponata u situaciji kada se sve još nalazi
nesloženo i nerazvrstano. Popis djela ove zaštićene zbirke vremenom će se
zasigurno kompletirati.
U odluci komisije navedeno je da
će vlada entiteta u kojem se zbirka nalazi osigurati „ pravne, naučne, tehničke,
administrativne i financijske mjere za zaštitu, konzervaciju i prezentaciju
nacionalnog spomenika“, kao i „odgovarajuće fizičke i tehničke uvjete za
čuvanje spomenute zbirke slika, a naročito: prenošenje muzejske zbirke iz
Slavonskog Broda u samostan Plehan; osiguranje uvjeta za konzervaciju i
restauraciju oštećenih umjetnina; nadzor nad zaštitom nacionalnog spomenika.“
Naravo
da vlada RS-a, odnosno Ministarstvo kulture koje je u odluci izričito navedeno,
do sada ništa od ovoga nije učnilo, osim što je jednom dalo prepruku da se
zbirka oslobodi poreza i PDV-a prilikom prenošenja u državu.
Učinila je zato mnogo španjolska vlada, koja je u okviru projekta pod zaštitom UNESCO-a o obnovi triju važnih religijskih središta u BiH porušenih u ratu donirala samostanu Plehan, džamiji Ferhadija u Banjoj Luci i pravoslavnoj crkvi u Mostaru po 200.00 USD. U donaciji je izričito zahtijevano da se novac iskoristi za sanaciju kulturnog blaga, pa je zbog toga napravljen projekt zgrade Muzeja i galerije samostana Plehan za smještaj nacionalnog spomenika. Iznos je, međutim, bio dovoljan da se samo djelomično podigne zgrada i taj dio gradnje vodio je direktno ured UNESCO-a iz Sarajeva.
Pridružila se potom Vlada Federacije BiH donacijom od 500.000 KM, ali je kasnije donaciju umanjila za 38%. Zgrada je tako podignuta pod krov, a pokrivanje i dalje opremanje ostavljeno je za neku drugu povoljnu priliku. Natječaji na koje se samostan dosad javljao uglavom su ostajali bez odgovora, osim jednog natječaja hrvatske vlade, koja je od tražene sume za pokrivanje cijele zgrade odobrila iznos dovoljan za postavljanje jedne petine krova. Zanimljivo je da je tom prilikom identičnu sumu odobrila za uređenje kancelarija u seoskom domu, također u derventskoj općini. Toliko o vrednovanju kulturne baštine i poimanju važnosti seoskog doma i najznačajnije zbirke umjetnina u ovom dijelu Posavine, ali i mnogo, mnogo šire.
Pogled na dio umjetnina samostana Plehan